Informacje o Urzedzie Miejskim w Olecku

Szukaj w Internecie
Ksiega gosci

Na Szeską Górę - filar mazurskiego świata

Trasa oznaczona kolorem fioletowym.
Przebieg: Olecko- Sedranki- Babki Oleckie- Lenarty- Biała Olecka- Monety- Szarejki- Guzy- Szeszki- Golubie Wężewskie- Wężewo- Sokółki- Czukty- Barany- Olszewo- J.Sedraneckie- Sedranki- Olecko.
Długość trasy – 63,1 km.
Skrótem: z Szarejek do Olszewa przez Stożne (znaki czarne) – 40 km.

0,0 km - trasę rozpoczynamy przy kamiennym mostku nad Legą przy jej wypływie z jeziora, poruszamy się zgodnie ze znakami fioletowymi. Za mostkiem skręcamy w lewo, w stronę jeziora i jedziemy nadjeziorną Wiewiórczą Ścieżką. Pod koniec odcinka – starą asfaltową szosą. Po prawej Jezioro Oleckie Wielkie- jest najgłębszym jeziorem Ziemi Oleckiej-ponad 45 m głębokości. Przez jezioro przepływa Lega, aby potem przeciąć całe miasto i podążyć do Bagien Biebrzańskich poprzez Jeziora Selmęt i Rajgrodzkie. „Wiewiórcza Ścieżka” wiedzie m.in. do ośrodka wczasowego Dworek Mazurski (w 1942r. odwiedził go minister Rzeszy-Joachim Ribbentrop). Mijamy po lewej drewniany hangar Oleckiego Klubu Wodnego. Za hangarem Chata Mazurska, wcześniej galeria, teraz bar, a za nią Hotel Skarpa z restauracją, smażalnią ryb i barem. Nieopodal znajduje się plaża miejska z molo i tzw. „Skocznią”- charakterystyczną wieżą do skoków. Plaża jest strzeżona. Na jej terenie znajdują się szatnie, sprzęt pływający, boisko do siatkówki plażowej,kawiarnia. Za plażą miejską znajduje się również strzeżona „Dzika plaża”. Zagłębiamy się w nadbrzeżny las. Tajemnicze tunele widoczne na trasie to przepusty pod olbrzymim nasypem zbudowanej w 1911 r. Oleckiej Kolejki Wąskotorowej. Wjeżdżając na starą drogę asfaltową, na lewo, u stóp zalesionej Sedraneckiej Góry obejrzeć można betonowe przyczółki wiaduktu, konstrukcji typowej dla tej linii. Szerokość toru wynosiła 1000 mm. Ten rozstaw torów gwarantował komfort podróżowania. Na zboczu góry pozostałości bunkra z czasów pruskich.
2,8 km – północny kraniec Jeziora Oleckie Wielkie, wyjeżdżamy na szosę Olecko- Suwałki i zachowując należytą ostrożność poruszamy się w kierunku Suwałk (w prawo 300 m). Teren pola namiotowego- plaża, kąpielisko, WC, natryski, sprzęt pływający, miejsce na ogniska, boiska siatkówki plażowej, bar.
3,8 km – skręcamy w lewo na nasyp wąskotorówki. Jedziemy w kierunku Sedranek. Nad Legą znajduje się ich cmentarz rodowy rodziny von Lenskich (widoczna z nasypu po lewej kępa drzew).
4,1 km – skrzyżowanie z drogą w Sedrankach. Sedranki istniały już w 1576 roku. W XVII i XVIII wieku była to wieś królewska, zarządzana przez władze skarbowe, które ulokowały tu swe powiatowe agendy. Według rejestru z 1640 roku Sedranki miały młyn państwowy z dwoma kamieniami młyńskimi. Dziś młyn jest własnością prywatną.
Jedziemy dalej torowiskiem - na wprost. Po lewej widzimy meandry Legi. Na chwilę (4,7 km) zjeżdżamy z torowiska aby po 300 m na nie powrócić i kontynuować jazdę.
6,1 km – skrzyżowanie z drogą w Pieńkach, jedziemy w lewo. Przy skrzyżowaniu plac po przystanku kolejki– Pieńki. Nie opodal znajduje się grodzisko pojaćwieskie „Zamkowa Góra” („Szwedzki Szaniec”), a nieco dalej Dąbrowa Góra.
7,2 km – dojeżdżamy do asfaltowej szosy w Babkach Oleckich i skręcamy w prawo. Babki Oleckie – wieś rozłożona w dolinie Legi, płynącej w tym miejscu wspaniałymi meandrami. Sklep, PKS.
7,8 km – z prawej pomijamy szosę Babki Oleckie- Plewki.
11,0 km – Lenarty, za mostem na Ledze przy przystanku PKS, obok sklep, skręcamy w lewo i jedziemy torowiskiem wąskotorówki. We wsi Lenarty znajdują się dwór i park z pierwszej połowy XIX w. Aleja drzew prowadzi do dawnego cmentarza, po którym pozostało tylko kilka okazałych drzew, widocznych z nasypu wąskotorówki.

Dworek w Lenartach - Wieś Lenarty usytuowana około 10 km na północ od Olecka. Majątek ziemski powstał z nadania księcia Albrechta dla Baltazara Zengera jako majątek Kujawa z ziemią nad rzeką Białą - Lenarty. W XVII i w XVIII wieku. majątek był w posiadaniu polskiej szlachty; byli to: Kraińscy, Więckowscy, Ciesielscy. Dwór wzniesiono w Lenartach, a majątek Kujawa stał się folwarkiem. W końcu XIX i w XX wieku należał do rodziny Wachsmann. Obszar własności ziemskiej wraz z jednym folwarkiem obejmował 687 ha, w majątku funkcjonowała gorzelnia, zajmowano się ogrodnictwem na skalę przemysłową. Z dawnego, dużego założenia pozostał zaniedbany, ale mimo wszystko interesujący architektonicznie dwór i niewielki park usytuowany po stronie północnej dworu. Budynek wzniesiony w pierwszej połowie XIX w., zlokalizowany na wzniesieniu. Elewacja frontowa od strony dawnego podwórza. Podjazd reprezentacyjny, omurowany. Budowla założona na rzucie prostokąta, parterowa ze ścianką kolankową, przekryta dwuspadowym dachem. Na osi elewacji obustronny trójosiowy ryzalit*, zamknięty trójkątnym szczytem ze sterczynami na narożach. Od frontu na sterczynach ozdobne Od frontu na osi ganek wsparty na czterech filarach, od strony parku duży taras i cztery filary pierwotnie podtrzymujące zapewne taras na piętrze. W kierunku wschodnim od zespołu prowadzi aleja lipowa na dawny cmentarz dworski.

Po lewej widok na kościół w Judzikach i Jezioro Białe (obecnie stawy) przez które przepływa Lega. Jezioro Białe to dawne stawy w dolinie Legi, miejsca lęgowe ptactwa wodnego. Można obserwować polujące tu błotniaki stawowe, widuje się też orliki krzykliwe wpisane do Czerwonej Księgi jako gatunek zagrożony.
12,2 km – droga żwirowa Lenarty- Biała Olecka, skręcamy w lewo.
12,4 km – wiadukt byłej kolejki wąskotorowej, dobry punkt widokowy na pozostałości Jeziora Białego.
12,9 km – po prawej znajduje się pałac w Białej Oleckiej, my jedziemy na wprost. Przy kończących się po lewej stawach (koniec drogi brukowanej) rozwidlenie dróg- jedziemy w prawo pod górkę, lewa odnoga okrąża stawy.
Biała Olecka - dawny zespół pałacowo-parkowy w Białej Oleckiej z elewacją frontową zwróconą na północny zachód i rozległą częścią gospodarczą, położony około 14 km na północ od Olecka. Pięknie usytuowany nad rozlewiskami rzeki Lega. W tym miejscu w 1562 r. książę Albrecht nadał dobra rycerskie Jerzemu von Diebes, w 1695 r. mieszkał tu Gotard von Buddenbrock, major wojsk polskich. W XVIII wieku w Białej Oleckiej rezydowała polska szlachta, Semkowscy i Warkojowie. Od około połowy XIX wieku dobra należały do Tolsdorffów. Rezydencja usytuowana jest między niewielkim parkiem a obszernym podwórzem gospodarczo-inwentarskim. Pałac w stylu neobarokowym zbudowany dla rodziny Tolsdorff w początkach XX wieku. Obszerna dwukondygnacyjna budowla, wzniesiona na planie prostokąta z wielobocznymi wieżyczkami na narożach od frontu przykryta wysokim dachem czterospadowym. W elewacji frontowej taras przed wejściem głównym, podtrzymywanym przez cztery kolumny. Pałac został spalony podczas I wojny światowej, lecz odbudowany prawie według pierwowzoru, zmieniono tylko otwory okienne na mniejsze. W 1926 r. należał do Fritza Tolsdorff. Do dziś zachowały się imponujących rozmiarów zabudowania gospodarcze i inwentarskie. W latach trzydziestych majątek przeszedł na własność Leo Brodowskiego, który w okresie Trzeciej Rzeszy organizował w pałacu roczne obozy szkoleniowe dla młodzieży z dużych miast (Hitlerjugend). Pałac nie został zniszczony podczas II wojny światowej, a na obszarze majątku utworzono państwowe gospodarstwo rolne, w pałacu funkcjonowały biura i mieszkali pracownicy zakładu. Po wyeksploatowaniu został opuszczony, spłonął w latach osiemdziesiątych. W 1990 r. pałac już w stanie ruiny został kupiony przez prywatną osobę. Po raz drugi w historii został odbudowany zgodnie z pierwowzorem, pozostaje jeszcze w stanie surowym. Do dziś robi wrażenie. Zachował się stary warsztat mechaniczny i przed pałacem słupy bram wjazdowych, podjazd konny pod schody pałacowe oraz miejsce na kwietnik przed budynkiem. Obok – wolno stojący dom zarządcy.
Za budynkami gospodarczymi znajduje się teren byłej stacji kolejki wąskotorowej.
15,4 km – Jezioro Czarne- urokliwe i tajemnicze o niedostępnych brzegach. Gnieżdżą się tu kormorany. 50 m na lewo miejsce do kąpieli. My jedziemy na wprost.
16,3 km – droga przez wieś Monety, skręcamy w prawo.
16,9 km – koniec Monet, w prawo prowadzi droga do Gorczyc, my jedziemy asfaltem w lewo. Monety – wieś położona nad Legą Na wzgórzach funkcjonował niegdyś wiatrak i cegielnia, z której pozostał tylko komin i nasypy cegielnianej kolejki. Po obu stronach szosy wyrobiska gliny.
18,1 km – skrzyżowanie z szosą Olecko- Gołdap, które przejeżdżamy na wprost i asfaltową drogą jedziemy do Szarejek. PKS.
20,0 km – przed kościołem w Szarejkach, rozwidlenie, szlak prowadzi w prawo, lewa odnoga to jego skrót. Szarejki –kościół gotycki z XVI w., w nim późnobarokowy ołtarz (1720 r.) rzeźbiony przez Pfeffera z Królewca.
UWAGA SKRÓT !
0,0 km – przed kościołem w Szarejkach w lewo, kierunek Rogówko.
0,3 km – rozjazd, jedziemy w prawo i aż do Stożnego na wprost drogą główną. W Rogówku mijamy po prawej malowniczo położone jeziorko o tej samej nazwie.
2,4 km – szosa w Stożnem, skręcamy w prawo, mijamy sklep i przystanek PKS, aby po około 150 m przy domostwie Nr 7 skręcić w lewo w drogę polną, którą będziemy się poruszali na wprost aż do końca skrótu w Olszewie.
3,5 km – teren kopalni gliny.
5,7 km – na szczycie wzniesienia punkt widokowy.
7,1 km - budynek byłej szkoły w Olszewie, koniec skrótu, jesteśmy na 48,0 km opisu trasy, skręcamy w lewo.
21,0 km – w lewo odchodzi droga do widocznego gospodarstwa, my jedziemy na wprost.
21,1 km – po przejechaniu niewielkiego wąwozu rozwidlenie dróg, jedziemy prawą odnogą.Za chwilę po lewej bagienne rozlewiska. W tym miejscu rozpoczyna swój bieg Lega. Źródła Legi znajdują się w jeziorkach w okolicach Borysewa, przy nieco trudniejszym odcinku . Warto jednak pojechać tą drogą, ze względu na rozległe widoki fantastycznie ukształtowanej okolicy. Nie bez powodu mówi się o tych terenach „Mazury Garbate”. Po przejechaniu (łagodnym łukiem w lewo) między dwoma gospodarstwami wygodna żwirówka, na której skręcamy w prawo.
24,2 km – droga poprzeczna, przy blaszanej wiacie skręcamy w lewo.
26,0 km – asfaltowa szosa Kowale Oleckie – Sokółki, w lewo, zachować ostrożność.
26,7 km – Guzy, skrzyżowanie z drogą wiejską, jedziemy w prawo. Wieś Guzy– nazwa pochodzi od wzgórza Guz (256 m n.p.m.), na którym ukryty jest rezerwat „Cisowy Jar” utworzony w 1937 r. w celu ochrony cisa na północno-wschodniej granicy jego zasięgu. Cisy rosną tu w głębokim na 20 metrów i długim na 900 m jarze. Największy okaz cisa znajduje się jednak poza terenem rezerwatu – warto poszukać – bo ma ponad metr w obwodzie, co jak na cisy, należy do wymiarów rekordowych. Przystanek PKS.
27,2 km – punkt widokowy. Wjeżdżamy do lasu.
28,3 km – tablica informacyjna rezerwatu „Cisowy Jar” – szczegółowy opis i mapa rezerwatu.
28,4 km – tablica „Cisowy Jar”, skręcamy w prawo do lasu, ścieżka w lewo prowadzi do głównego jaru rezerwatu, zachęcamy do zwiedzenia. Odcinek ten wygodniej jest pokonać pieszo. Po około 200 m wyraźnie zaznaczona droga w prawo, po następnych 200 m na drodze poprzecznej w lewo, przed nami jeziorko.
28,8 km – Magiczne Jezioro, w lewo, po objechaniu jeziorka droga pnie się między dwoma drzewami w górę. Jezioro Magiczne, z którego wody wypływają na dwie strony świata, na północ ku dorzeczu Pregoły, a na południe do sieci rzecznej Wisły. Legenda mówi, że wszystko to co się rozdzieliło, tęskniąc za sobą, kiedyś ponownie się połączy tak jak wody z jeziorka na Magicznej Przełęczy.
29,2 km – na szczycie wzniesienia punkt widokowy, odsłania się Szeska Góra.
29,5 km – po zjechaniu ze wzniesienia szosa brukowana do Szeszek, skręcamy w lewo.
30,1 km – droga poprzeczna, skręcamy w prawo.
31,0 km – rozwidlenie, obok znajduje się pozostałość po pomniku pamięci ofiar I Wojny Światowej, jedziemy w lewo. Jadąc prawym rozwidleniem Wielkim Szlakiem Mazur Garbatych lub przez Rudzie dojedziemy do Tatarskiej Góry i przez Gołdap do Puszczy Rominckiej.
31,4 km - podnóże Szeskiej Góry, na niższym wierzchołku, od drogi na której jesteśmy, dobrze zachowany stary cmentarz ewangelicki. Jedziemy cały czas drogą główną na wprost. Szeska Góra (309 m n.p.m.) – druga pod względem wysokości po Górze Dylewskiej (312 m) góra Pojezierza Mazurskiego, a trzecia po Wieżycy (329 m) na całym Niżu Polskim. Zawsze stanowiła cel wycieczek. Na górze pokrytej lasem znajdziemy okazy cisów, szczyt góry wznosi się 50-60 m nad otaczającymi go dolinami.
33,8 km – droga brukowana, początek Golubii Wężewskich, skręcamy w lewo, wjeżdżamy na asfalt i jedziemy asfaltem na wprost. PKS.
38,2 km – szosa asfaltowa Kowale Oleckie- Dunajek w Wężewie, skręcamy w prawo. Przed Sokółkami mijamy z prawej drogę do Czerwonego Dworu (Puszcza Borecka). Wężewo – majątek rycerski w dolinie Wężówki ze znacznie przebudowanym dworem i zniszczonym parkiem. Przystanek PKS.
40,3 km – skrzyżowanie w Sokółkach, jedziemy na wprost, na rozwidleniu zjeżdżamy z asfaltu w lewo i jedziemy główną drogą na wprost. Sklepy, PKS.
43,7 km – skrzyżowanie w Czuktach, w prawo przez wieś, przy ostatnim zabudowaniu (dawna szkoła) rozwidlenie- skręcamy w lewo, a na następnym w prawo (lewa odnoga prowadzi do widocznego gospodarstwa).
45,8 km – Barany, na szosie Cichy- Duły skręcamy w lewo i jedziemy do Olszewa. Przy drodze do Cichego spotkamy słup starego drogowskazu. PKS.
50,2 km – Olszewo, dalej asfaltem na wprost, przy budynku byłej szkoły dochodzi do nas droga skrótu trasy. Po prawej malowniczy zespół jezior olszewskich: Jezioro Gordejskie- z wyspą, Boczne, Głębokie i Olszewskie (wypływa z nich strumień Ostrówka), miejsce gniazdowania ptactwa wodnego. Sklep, PKS.
52,7 km – UWAGA ! W niewielkiej odległości od siebie odchodzą w lewo dwie drogi żwirowe, na drugiej skręcamy w lewo. Po około 250 m rozwidlenie, po lewej, niewidoczne z naszej drogi jez.Kuliste - ukryte w polodowcowej rozpadlinie piękne o niedostępnych brzegach. My skręcamy w prawo i jedziemy cały czas główną drogą na wprost.
54,4 km – skrzyżowanie w lesie, jedziemy na wprost – jedziemy wysokim brzegiem Jeziora Sedraneckiego, po stromym zjeździe po lewej prowadzi droga na malowniczo położone wzniesienie, miejsce wypoczynku. Poruszając się brzegiem zobaczymy ślady działalności bobrów. Dalej, po lewej, przy transformatorze zjazd do ośrodka wypoczynkowego- camping, plaża, bar, sauna, boisko do siatkówki.
56,6 km – po wyjechaniu z lasu mijamy samotne gospodarstwo przed którym odchodzi droga w prawo- prowadzi do Olecka, my na wprost. Po lewej Jezioro Sedraneckie.
57,7 km – szosa Olecko- Gołdap, skręcamy w lewo.
58,2 km – przy byłym młynie w Sedrankach ( obiekt zabytkowy). Koniec trasy. Do Olecka możemy wrócić szosą- zachować ostrożność, szosa bardzo ruchliwa lub po znakach czarnych prowadzących na znany nam nasyp kolejki wąskotorowej. Od młyna jedziemy kawałek w stronę Babek Oleckich, a następnie w prawo aby po 800 m wjechać na nasyp.
59,0 km – nasyp kolejki - w prawo. Jedziemy po znakach fioletowych do kamiennego mostku.
63,1 km – kamienny mostek.