Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii ogłosiło konkurs pn.” Azbest 2019”, który dotyczy działań edukacyjno - informacyjnych oraz wykonania inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest. Niestety, w ramach tego programu nie można otrzymać dofinansowania na utylizację azbestu.
- Zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa to właściciel nieruchomości, na której znajduje się azbest, odpowiedzialny jest za jego utylizację. Wychodząc jednak naprzeciw potrzebom mieszkańców, w latach 2011-2017 Gmina Olecko składała wnioski i pozyskiwała środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie na zadanie pn: „Usuwanie wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Olecko”. W ramach tego przedsięwzięcia pozyskiwaliśmy dofinansowanie w kwocie 85% kosztów utylizacji azbestu. Resztę, czyli 15% pokrywał właściciel nieruchomości. Łącznie w ten sposób pozyskaliśmy ponad 350 000 zł dofinansowania. Warto podkreślić, że usuwaniem wyrobów azbestowych i ich transportem mogą zajmować się tylko wyspecjalizowane firmy, a odpady azbestowe składowane są na wyznaczonym składowisku. – informuje Sławomir Hatalski, kierownik Wydziału Gospodarki komunalnej i Ochrony Środowiska.
Dzięki współpracy z mieszkańcami w latach 2011-2017 z terenu Gminy Olecko wywieziono 662,463 ton wyrobów zawierających azbest, natomiast z programu skorzystało 150 osób.
W 2018 r. z powodu braku środków finansowanych r. Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Olsztynie odmówił nam dofinansowania. Z otrzymanych w Funduszu informacji wynika, że program polegający na utylizacji azbestu zakończył się i w 2019 r. nie będą przyjmowane wnioski na utylizację azbestu.